Pengembangan Buku Saku Digital Berbasis Etnosains di Sekolah Dasar Kota Singkawang

Emi Sulistri, Eti Sunarsih, Erdi Guna Utama

Abstract


This study aims to produce a digital pocket book based on ethnoscience in science subject of heat matter and its transfer which is feasible and interesting to use by students in Singkawang City. The method in this research is development research with the ADDIE model research procedure. The sample at the implementation stage consisted of 31 PGSD STKIP Singkawang students and 141 grade V students at three singkawang city public elementary schools. Data collection techniques in this study consisted of interviews, validation, and questionnaires. The data analysis technique was in the form of a descriptive analysis of scores obtained from the validation results of experts, practitioners and response questionnaires. The results of the research for each stage obtained that the implentation stage was carried out by small-scale trials on the linguistic aspect reached 3.31, large-scale trials reached 3.46. For the material and graphic aspects of the small-scale trial, each had a value of 3.23 and 3.22 in the attractive criteria. Whereas in the large-scale trial each had a value of 3.33 and 3.39 in the very attractive category. It means that ethnosaians-based digital pocketbooks are in general easy to understand and interesting to use because they have a new appearance concept that is coherently integrated with local culture and design according to development.

Keywords


Digital Pocket Book, Ethnoscience, ADDIE.

References


Ahmadi, I.K., Sofan, & Tatik. (2012). Mengembangkan Pendidikan Berbasis Keunggulan Lokal dalam KTSP. Jakarta : Prestasi Pustakaraya.

Ariana, D., Situmorang, R. P., & Krave, A. S. (2020). Pengembangan Modul berbasis Discovery Learning pada Materi Jaringan Tumbuhan untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas XI IPA SMA. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 11(1), 34-46.

Fikri, M. R., Milama, B., & Yunita, L. (2019). Pengembangan Buku Pengayaan Kimia Berorientasi Etnosains Kampung Setu Babakan Dki Jakarta. JTK. Jurnal Tadris Kimiya, 4(2), 136-146.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung : Pustaka Setia.

Istiningrum, R., Amin, M., & Lestari, U. (2016). Pengembangan Buku Ajar Biologi Sel Berbasis Bioinformatika. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(9), 1693-1699.

Jannah, D. F., & Dwiningsih, K. (2013). Kelayakan Buku Ajar Kimia Berorientasi Quantum Learning Pada Materi Pokok Kimia Unsur Untuk Siswa Kelas XII SMA (Feasibility Of Chemistry Textbook Oriented Quantum Learning In The Matter Of Chemical Elements For Class Xii High School). Unesa Journal of Chemical Education, 2(2).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2012. Dokumen Kurikulum 2013. Tersedia di http://kangmartho.com/ tanggal 10-04-2013].

Kartono, K., Hairida, H., & Bujang, G. (2010).Penelusuran Budaya dan Teknologi Lokal dalam Rangka Rekonstruksi dan Pengembangan Sains di Sekolah Dasar (Kajian Etnosains dan Etnoteknologi terhadap Masyarakat Tradisonal Lingkungan Pertanian Suku Melayu dan Dayak di Kabupaten Pontianak). Jurnal Cakrawala Kependidikan, 9(1), 218573.

Muhardini, S., Rahman, N., Mahsup, M., Sudarwo, R., Anam, K., & Fujiaturrahman, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Box Nusantara untuk Membentuk Kemampuan Memahami Konsep Tematik pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 284-291. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2612

Rosyidah, A. N., Sudarmin, S. S., & Siadi, K. K. (2013). Pengembangan Modul IPA Berbasis Etnosains Zat Aditif dalam Bahan Makanan untuk Kelas VIII SMP Negeri 1 Pegandon Kendal. Unnes Science Education Journal, 2(1), 133-139.

Rahmawati, Y., & Ridwan, A. (2017). Empowering students’ Chemistry learning: the integration of ethnochemistry in culturally responsive teaching. Bulgarian Journal of Science Education, 26(6), 813-830.

Sudarmin. (2014). Pendidikan Karakter, Etnosains dan Kearifan Lokal (Konsep dan Penerapannya dalam Penelitian dan Pembelajaran Sains). Semarang : Fakultas MIPA Universitas Negeri Semarang.

Shidiq, A. S. (2016). Pembelajaran sains kimia berbasis etnosains untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa. In Seminar Nasional Kimia dan Pendidikan Kimia (SNKPK) VIII (pp. 227-236).

Suwarni, E. (2015). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lokal Materi Keanekaragaman Laba-Laba di Kota Metro Sebagai Sumber Belajar Alternatif Biologi Untuk Siswa SMA Kelas X. Bioedukasi, 6(2), 86-92.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaa Nomor 8 Tahun 2016 tentang Buku Yang Digunakan Oleh Satuan Pendidikan.

Putra, R. W. Y., & Anggraini, R. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap pada Siswa SMA. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39-47.

Putra, R. W. Y., Nurwani, N., Putra, F. G., & Putra, N. W. (2017). Pengembangan Desain Didaktis Bahan Ajar Materi Pemfaktoran Bentuk Aljabar pada Pembelajaran Matematika SMP. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 97-102.

Puskurbuk. (2014). Pedoman Penilaian Buku Nonteks. Jakarta : Depdiknas.

Firdaus Hermawan, A. C. H. M. A. D. (2019). Pengembangan Aplikasi Buku Saku Digital Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Mobile Pada Mata Pelajaran Pemrograman Dasar Bagi Siswa Kelas X TKJ di SMKN 1 Sidayu Gresik. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 3(02), 131-138.

Yusuf , B. (2009). Esensi Penyusunan Materi Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2842

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Emi Sulistri, Eti Sunarsih, Erdi Guna Utama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: jlppm@ikipmataram.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.